تولید پراید در سایپا را باید به عنوان پرچمدار این ضعف در ایمنی خودروهای تولید داخل بدانیم که در سالهای گذشته همواره دستاوردهای سایپا را تحت الشعاع خود قرار داده بود. حواشی پراید آنچنان بر فعالیتهای سایپا در صنعت خودرو سایه افکنده بود که اقدامات سایپا در صنعت خودرو کمتر به چشم میآمد و چه چیز بهتر از توقف تولید پراید میتوانست سایپا را وارد عصر جدید کند؟
سایپا در عصر پساپراید و اندک زمانی که از این دوره جدید گذشته، توانسته به لطف خلاصی از حواشی به مسیر خود ادامه دهد و سایپا شاهین نمادی از ورود سایپا به عصر پساپراید و تبدیل شدن به یک خودروساز واقعی است.
در مورد سایپا شاهین و مگا پلت فرم SP۱۰۰ موارد بسیاری برای نوشتن وجود دارد اما آنچه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و در صنعت خودروسازی ایران یک گام بلند رو به جلو محسوب میشود، بحث ایمنی بالای این خودرو است.
سایپا شاهین در صنعت خودرو ایران و ایمنی خودروهای تولید داخل ما را با مقولهای که کمتر در ایران دیده شده آشنا کرد هر چند که این امر در صنعت خودروی جهان تبدیل به یک رویه روتین شده است. انتشار فیلمهایی از نتایج تست در مراکز اروپایی تست خودرو همان مقولهای است که ما از خودروسازان داخلی کمتر دیده ایم و سایپا برای اولین بار در دو نوبت اقدام به انتشار ویدئوهایی از نتایج تست شاهین کرده است.
هر چند در ایران مراکزی نظیر سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اقدام به رتبه بندی خودروها از نظر کیفی و انتشار گزارشهای آن در بازههای ماهانه و سالانه میکند اما آنچه در خودروسازان داخلی ملاک عمل قرار میگیرد، نتایج تستهای تصادف در خارج از کشور است که بر اساس مستندات، سایپا شاهین از موفق ترین خودروهای تولید داخل در این زمینه است.
سایپا در سال ۹۹ و در دو نوبت اقدام به انتشار ویدئوهایی از نتایج تست تصادف شاهین در مراکز اروپایی کرد که این نتایج فراتر از حد انتظار ما از خودروهای تولید داخل بوده است.
تست تصادف ECE R۹۵
تست تصادف و تأییدیه ECE R۹۵ یکی از شش جز اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.
تست تصادف ECE R۹۵ به این گونه اجرا میشود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجهای به بخش کناری خودرو برخورد میکند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) را مورد بررسی قرار میدهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا میشود.
حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستونها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… موجب شده شاهین حتی بدون داشتن کیسههای هوای کناری و پردهای، استاندارد ارتقا یافته ECE R۹۵ را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.
آزمون عملکرد سیستم ایربگ
ویدئوی آزمون عملکرد سیستم ایربگ نیز با انتشار از سوی سایپا توانست مشتریان ایرانی را با حقوق طبیعی خود که همان آگاهی از نتایج تست خودرو است آشنا کند. در این ویدئو که از آزمایش توسعه و عملکرد کیسههای هوا (ایربگ) خودرو شاهین حکایت دارد، لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسههای هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است.
یکی از اصلیترین تستهای اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسههای هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسههای هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیقتری قرار میگیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تأثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی میشود.
سایپا شاهین به عنوان یک خودروی تولید داخل با بیشترین درصد داخلی سازی بر اساس نتایج تستهای تصادف و گزارشهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، یکی از ایمن ترین خودروهای ایرانی است. سایپا با تولید شاهین نه تنها مشتریان را با یک محصول ایمن و استاندارد آشنا کرده است بلکه با انتشار ویدئوهایی از نتایج تست تصادف این خودرو، با یک تیر دو نشان را زده است.
سایپا با انتشار این ویدئوها هم ایمنی محصولات خود را به رخ رقبا کشیده است هم برای اولین بار ویدئوهای نتایج این تست را رسانهای کرده است. اقدامی که امیداریم همچنان ادامه داشته باشد و شاهد انتشار سایر ویدئوها از نتایج تستهای دیگر خودرو از سوی سایپا باشیم.
منبع: مهر
انتهای پیام/